Hart 010

Op de kaart van Rotterdam staat de hoek Coolsingel-Westblaak-Churchillplein vaak in het midden. Het metrostation Beurs vormt het knooppunt van het metronet. Direct aan het Binnenwegplein, het drukste winkelgebied van de stad ligt een bijzonder complex. In het midden op de onderwijs-as tussen Erasmus MC en de universiteitscampus.

Metamorfose voor het zwaartepunt van de stad

Dit zwaartepunt van de stad ondergaat een totale metamorfose. Een transformatie naar een spectaculaire entree van de Coolsingel. Een verbinding tussen het drukste metrostation van Nederland en het winkelhart van Rotterdam. Woningen voor Rotterdammers, jong en oud, met plek voor opleiding, werk en ontspanning.

Hart 010 is de naam voor de herontwikkeling van de hoek Coolsingel – Westblaak. Local transformeert dit gebied waar nu nog het auberginekleurige kantorencomplex “Coolse Poort” staat en heeft namens de eigenaar Mecanoo geselecteerd voor het ontwerp. Het is voor ons een unieke gebiedsontwikkeling. In de lijn van de Koopgoot en Forum Rotterdam trekt Hart 010 het centrum naar een hoger plan, waarmee wij met ruimte voor werken, wonen en voorzieningen de binnenstad zullen verbeteren en versterken en de stad nieuwe kansen zullen bieden.

Samenwerking met de Gemeente Rotterdam

Het initiatief Hart 010 sluit aan bij de collegedoelstelling van de Gemeente Rotterdam en de daarin genoemde ambities op de stad te verbeteren. In samenwerking met de Gemeente hebben wij het zgn. “Ambitiedocument Hart 010” opgesteld waarin de plannen van de integrale gebiedsontwikkeling in grote lijnen zijn opgenomen. Tegelijkertijd wordt Metrostation Beurs en de daarboven gelegen paviljoens worden aangepakt en komt er een publieke fietsenstalling.

In samenwerking met Mecanoo en gemeente Rotterdam maakt Local nu een Masterplan en een Schetsontwerp voor Hart 010. Als eerste resultaat zetten wij verschillende stedenbouwkundige modellen op en bespreken dit met alle stakeholders in het gebied. Onze ambitie is om de maximale bouwhoogte te benutten en torens hoger dan 150 meter te realiseren.