Nieuwe entree voor Rotterdam
PERSBERICHT
Hart 010: een nieuwe entree voor de binnenstad
Gebiedstransformatie door verdichting, vergroening, mobiliteit en woningbouw
Op de hoek van stadsaders Coolsingel en Westblaak werken verschillende partijen onder de noemer ‘Hart 010’ aan een nieuwe entree naar de binnenstad. Dit centrumgebied krijgt een metamorfose. Zo wordt OV-knooppunt metrostation Beurs aangepakt, krijgt de buitenruimte een opknapbeurt en krijgen verschillende gebouwen nieuwe functies. Via het verbeterde metrostation loop je in de toekomst het stadscentrum binnen en kom je in een vernieuwde omgeving met wonen, werken en maatschappelijke voorzieningen. Er komen tenminste 550 woningen en een hotel. Het college ging vandaag akkoord met de Nota van Uitgangspunten voor Hart 010.
Vernieuwing Coolse Poort en nieuwe woontoren
Het kantoorgebouw De Coolse Poort (‘de Rode Kroot’) krijgt nieuwe functies, met behoud van de Post-65 architectuur (architectuur uit het tijdvak 1965-1990). De gevel wordt vernieuwd en het pand biedt straks ruimte aan kantoren, flexibele werkplekken, winkels, horeca en een hotel. Het naastgelegen kantorenblok aan de Westblaak maakt plaats voor hoogbouw met een maximale hoogte van 200 meter. In deze toren komt een mix van wonen en verschillende voorzieningen, werkplekken, horeca en winkels. Er komen tussen de 550 en 700 koop- en huurwoningen van betaalbaar tot en met het hogere segment. Minimaal vijftig procent van de woningen is bestemd voor studenten en middeninkomens. Ontmoeting en sociaal contact zijn belangrijk. Zo zijn er gedeelde voorzieningen en komen er groene dakterrassen voor bewoners en bezoekers.
Bas Kurvers (wethouder Bouwen en Wonen): “Van de versnipperde binnenstad maken we een nieuw hart waar wonen, werken, winkelen, uitgaan en openbaar vervoer samenkomen. Zo gaan we het stadshart met het grote winkelaanbod beter verbinden met het drukste metrostation van de stad, knooppunt Beurs. De buitenruimte wordt verbeterd en er komen meer woningen bij. Er is grote behoefte aan betaalbare woningen in het centrum van Rotterdam. De helft van de nieuwe woningen valt in het sociale en middensegment en er komt huisvesting voor studenten.”
Metrostation Beurs
Metrostation Beurs, het drukste metrostation van Nederland, krijgt een vernieuwde entree naar de binnenstad, richting Binnenwegplein. Gemeente Rotterdam, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzoeken hoe en of OV-knooppunt Beurs een upgrade kan krijgen. In het onderzoek kijken de partijen naar verbetering van het comfort, de toegankelijkheid, de veiligheid, de mogelijkheid om fietsen ondergronds te parkeren en de aansluiting op ander vervoer. Ook moet de voorziene groei van reizigers op dé belangrijkste schakel in het Rotterdamse metronet in goede banen geleid worden. De eigenaar van de paviljoengebouwen, boven het ondergrondse metrostation, neemt ook deel aan deze verkenning.
Betere entree naar grootste winkelgebied binnenstad
De openbare ruimte wordt verbeterd met minder obstakels en hoogteverschillen voor voetgangers. Zo ontstaat er een betere, toegankelijkere entree naar het grootste winkelgebied in de binnenstad. Er komt nieuwe bestrating, verlichting en meer groen waardoor het een fijnere plek wordt om te verblijven. Voetgangers lopen straks gemakkelijk vanaf de vernieuwde Coolsingel naar het toekomstige Blaakpark (een van de 7 stadsprojecten).
Masterplan en uitgangspunten Hart 010
Wij hebben met Architectenbureau Mecanoo gewerkt aan het masterplan voor Hart 010. Samen met gemeente Rotterdam en Mecanoo hebben wij vervolgens gewerkt aan de ‘Nota van Uitgangspunten’. Dit document omvat alle randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het gebied tussen Coolsingel, Westblaak, Binnenwegplein en Keerweer.
Planning
De gemeenteraad beslist binnenkort over de Nota van Uitgangspunten. De herontwikkeling van het gebied begint met de transformatie van de Coolse Poort in 2022. Tegelijkertijd worden de plannen voor het metrostation Beurs verder uitgewerkt en komt er een ontwerp voor de nieuwe toren. Hiervoor zal een bestemmingsplanprocedure worden gestart. De ontwikkeling van het gehele gebied zal naar verwachting 5 tot 10 jaar in beslag nemen.
Alle informatie over dit project is te vinden op www.hart010.nl en www.rotterdam.nl/hart010.